Güney Hamam
Güney Hamam
Kentin en iyi korunagelmiş yapılarından biri olan Güney Hamam Hellenistik Güney Kent Kapısı ile Geç Dönem Kapısı’nın arasında kalan meydanın batısında yer alır. Hamam çeşitli işlevleri olan mekânlardan oluşmaktadır. Bunlar, bir tür soyunma odası olan apodyterium (V. No.lu mekan), hemen onun yanında soğuk su havuzu natatio (IV. No.lu mekan), sportif faaliyetlerin ve fiziki idmanların yapıldığı palaestra (VI. No.lu mekan), soğukluk odası frigidarium (III. No.lu mekan), ılıklık odası tepidarium (II. No.lu mekan) ve en sıcak oda olan caldarium (I. No.lu mekan). Ayrıca palaestranın kuzey batısında olasılıkla sanatsal ve entelektüel faaliyetlere ayrılmış mekan basilica thermarum (VII. No.lu mekan) bulunmaktadır. Bununla birlikte, yağlanma odası olan aleipterion ve daha çok felsefi eğitimlerin verildiği bir mouseion’a da sahip olduğu düşünülmektedir.
Apodyterium, frigidarium, tepidarium ve caldariumun üzeri tonozlu bir çatı ile örülmüş olup, günümüze ulaşmamıştır. Natatio ve palaestranın üstü açıktır. Palaestra dört yönden sütunlu bir portiğe sahiptir. Palalestrayı sınırlandıran tüm galeriler ve mekanların her biri heykeller ile süslenmiştir ve zeminleri mozaik kaplıdır.
Güney Hamam Roma mimarisinde yan yana sıralı mekanlardan oluştuğu için “sıra tipli” hamamlardan olmasına rağmen kullanım açısından “halka tipli” bir hamamdır. Buraya gelen ziyaretçi, önce apodyteriumda kıyafetlerini çıkartıp palaestrada sportif faaliyetlerini gerçekleştiriyor, sonra natatioda yıkanıp, birbirine birer kapı ile bağlı soğukluk, ılıklık, sıcaklık bölümlerinden geçerek dışarı çıkıyordu.
Güney Hamam birçok yapı evresine sahiptir. Bu evreler ağırlıklı olarak MS. 1-2. Yüzyıllara tarihlenmektedir. Burada bulunan Latince bir yazıttan anlaşıldığı üzere, Vespasianus Dönemi’nden ya da daha öncesinden beri bir hamam yapısı bulunduğu anlaşılmaktadır. İkinci yapı evresi Hadrianus Dönemine, üçüncü evre Antoninuslar Dönemi, dördüncü evre ise Severuslar Dönemi’ne tarihlenmektedir.
Bu son evrede hamamın girişine bir propylon (anıtsal giriş) yaptırılmıştır. Güney Hamamın çeşitli mekanlarında, tüm Perge’de olduğu gibi birçok heykel in situ durumda bulunmuştur. Bunlardan VII no.lu mekânda bulunanların kaidelerinde adayan kişinin adı yazılıdır ve bu nedenle söz konusu mekân kazı ekibi tarafından “Klaudios Peison Galerisi” olarak adlandırılmıştır.